Lai-Wah
Lai-Wah Inspiratie 9 jan 2019

Zo maak je salades geschikt voor de winter

Salades alleen lekker in de zomer? Think again! Wij eten ze het hele jaar door. Met seizoensgroenten maak je de allerlekkerste gezonde salades om de winter door te komen. Culy geeft tips om je salade geschikt te maken voor de winter.

Zo maak je salades geschikt voor de winter

1. Kies enkel verse seizoensproducten. Dat spreekt misschien voor zich, maar nog zo vaak zien we restaurants aardbeien in december serveren, of asperges in februari. Niet doen! Wel kun je sommige groenten en fruit prima diepgevroren kopen (zoals bessen, doperwten, spinazie, …), maar kies vooral voor winterse ingrediënten.

2. Vul je salade met meer groenten dan je in de zomer zou doen. Die vullen goed en zo wordt je salade lekker gezond. Een griepje ligt immers altijd op de loer tijdens de koude wintermaanden. Onze favoriete wintergroenten:

– Aardpeer
– Boerenkool
– Knolselder
– Koolraap
– Pastinaak
– Pompoen
– Raapjes
– Rode biet
– Rode kool
– Schorseneren
– Spruitjes
– Winterpostelein
– Alle soorten wortels

3. Kies eens voor een andere basis dan ijsbergsla of romainesla. Er zijn een aantal slasoorten en slamixen te koop die veel beter bij de winter passen zoals veldsla, eikenbladsla of rucola. Gebruik ook eens blaadjes witloof en roodloof, of boerenkool als basis voor je winterslaatje.

Zo maak je salades geschikt voor de winter

4. Voeg noten, pitten en zaden toe voor een extra hartige smaak. Walnoten en pijnboompitten doen het altijd goed, maar denk ook eens aan pecannoten, pompoenpitten en lijnzaad. Het liefst koop je de noten ongebrand en ongezouten, je kunt ze dan eventueel zelf roosteren en/of op smaak brengen met zout en andere kruiden.

5. Vergeet de frisse toets niet. Het mag dan buiten wel koud zijn,  je slaatje kan ook dan een frisse noot gebruiken! Denk aan de zeste en het sap van citroen, sinaasappel of mandarijn, maar ook van pompelmoes of – 0nze favoriet – granaatappel. De pitjes van de granaatappel fleuren elke salade op. Je kunt ze tegenwoordig zelfs diepgevroren kopen.

6. Voeg in de winter extra (gekookte) granen toe zoals couscous, quinoa, tarwekorrels, gerst of amaranth.

7. Last but not least: kruiden zijn altijd belangrijk, dus ook in de winter. Pimp je winterslaatje op met je favoriete verse of gedroogde kruiden. Dille, basilicum, salie, munt, tijm, rozemarijn, … Wat jij maar lekker vindt!

Zo maak je salades geschikt voor de winter

Ontvang Culy nu wekelijks in je inbox!

Reageer op artikel:
Zo maak je salades geschikt voor de winter
Sluiten