Inspiratie 14 jun 2018 Jill

Snacks die gezond lijken, maar dat eigenlijk niet zijn

Bij Culy houden we van lekker eten – of dat nu heel, wat minder of juist niet gezond is. Maar hoe vervelend is het wanneer je erachter komt dat iets niet zo goed voor je is, terwijl je het tegenovergestelde dacht? Wij laten je graag de snacks zien die gezond lijken, maar dat eigenlijk niet zijn.

Snacks

1. Granola: Het hangt natuurlijk van de soort af en of je ‘m zelf maakt of niet. In de meeste kant-en-klare granola zit veel suiker. Wil je minder of geen suiker eten, dan kun je beter losse muesli (zonder suiker) of havermout in je yoghurt doen.

Tip: wil je de havermout wat krokanter? Rooster hem dan wat in een pan met eventueel wat honing.

2. Smoothies: Yoghurtdrankjes lijken gezond, maar ze bevatten ook vaak meer suiker dan je zou verwachten. Wil je op de lijn letten, koop dan liever een versgeperst sapje; daar zitten ook vaak al (fruit)suikers in, maar geen toegevoegde suiker. Of nog beter: maak zelf een smoothie met magere yoghurt en vers fruit.

3. Meergranenmuffins: Meergranen, dat kan niet anders dan gezond zijn toch? Think again. Ze lijken dan wel gezond, maar het is en blijft een muffin die met witte bloem, suiker en boter gemaakt wordt. Heerlijk, maar niet ideaal als je gezond wil eten.

Snacks die gezond lijken, maar dat eigenlijk niet zijn

4. Cruesli: Cruesli lijkt healthy, maar bevat – opnieuw- veel suiker en andere toevoegingen. In 1 portie cruesli zitten vaak al 200 calorieën; bij dezelfde portie muesli is dat 120. Wil je minder suiker eten, koop dan muesli met veel granen en zaden en weinig glucose/fructose.

5. Wraps: Wraps lijken vaak een lichter alternatief voor bijvoorbeeld een sandwich. Maar 1 ongevulde wrap bevat al bijna 200 calorieën. Meergranenwraps bevatten zelfs meer calorieën dan een bruine boterham (80 calorieën).

6. Kant-en-klare vegaburgers: Groentenburgers klinken erg gezond, want er zitten groentjes in, toch? De kant-en-klare variant in de supermarkt zit echter vaak vol met ingrediënten waarvan je de naam amper kunt uitspreken. Ze bevatten vaak ook véél zout en smaakversterkers. Check het ingrediëntenlijstje: hoe korter en duidelijker, hoe beter. Tip: maak je eigen burgers, dan weet je precies wat erin zit.

Snacks die gezond lijken, maar dat eigenlijk niet zijn

7. Lightdrankjes: Lightdrankjes, zoals cola zero, bevatten misschien geen calorieën, maar wel allerlei toevoegingen om het drankje lekker zoet te maken, zoals aspartaam. De meningen zijn  verdeeld, maar echt gezond is die toevoeging natuurlijk niet. Drink – als je erop wil letten – liever water met limoen en munt, ga voor ongezoete thee of een bruiswatertje.

8. Bagels: Op de een of andere manier denken veel mensen dat bagels, zeker de meergranenvariant, gezonder zijn dan gewone broodjes. Maar of je ze nu met sla belegt of niet: een bagel bevat zonder beleg al tussen de 300 en 400 calorieën. Ter vergelijking: een bruin pistoletje bevat er 135.

9. ‘Gezonde’ zoutjes:  “Nee, ik pak geen chips, ik ga voor gezonde zoutjes!” Je hoort het iemand (of jezelf!) roepen. Maar ook in hartige zoute snacks zitten vaak onnoemelijk veel calorieën. Een portie (60 gram) kroepoek: 310 kcal. Portie Japanse mix: 250 kcal. Ter info: in dezelfde portie Naturel Chips zitten 320 kcal.

* Alle informatie over de calorieën van de snacks komt uit het boekje ‘Kijk op calorieën’ van Nicoline Duinker-Joustra

Ontvang Culy nu wekelijks in je inbox!

Reageer op artikel:
Snacks die gezond lijken, maar dat eigenlijk niet zijn
Sluiten