6 redenen waarom freekeh een superfood is

Ben je quinoa beu gegeten en wil je graag eens iets anders proberen? Dan is freekeh zeker iets voor jou. Het supergraan dat al eeuwenlang bestaat is nu pas een hype aan het worden. En terecht, want hier zijn 6 redenen waarom freekeh een superfood is en waarom het de moeite waard is om met elk gerechtje te combineren.

Waarom freekeh?

1. Rijk aan gluten

Waar quinoa glutenvrij is, is freekeh dat niet. Dat kan voor mensen die geen gluten eten een nadeel zijn, maar voor zij die het wel eten is het heel voordelig. Freekeh bevat namelijk heel veel eiwitten en heeft bijna dubbel zoveel vezels als quinoa.

Weg met quinoa, freekeh is het nieuwe superfood

2. Heel veel mineralen

Freekeh is heel rijk aan mineralen zoals ijzer, calcium, zink en vitamine B.

waarom freekeh - rijk aan mineralen

3. Laag op de glycemische index (GI)

Dit klinkt voor sommigen misschien Chinees, maar voor diabetespatiënten klinkt dit als muziek in de oren. Freekeh bevat een GI van 43 en dat betekent dat het een heel gezonde optie is voor diabetici.

4. Bevordert de spijsvertering

De vezels in het supergraan bevorderen een gezonde stoelgang. De koolhydraten van de Midden-Oosterse tarwe zijn niet-verteerbare onoplosbare vezels, wat betekent dat het zorgt voor een gemakkelijke ontlasting.

Waarom freekeh - spijsvertering

5. Bevordert sterke spieren

Freekeh bevat ongeveer zo’n 2,3 gram glutaminezuur per portie. Atleten en bodybuilders spelen veel glutaminezuur naar binnen omdat het meer uithoudingsvermogen geeft én omdat je er sterker van wordt, dus dit supergraan is ideaal. 

6. Enorm lekker

Dit is niet wetenschappelijk aangetoond, maar tot slot is freekeh heel lekker. Door zijn notige smaak en sterke bite, is het makkelijk om met veel gerechten, zoals salades, te combineren of zelfs een alternatief te zijn voor couscous, risotto of zelfs quinoa.

Waarom freekeh - enorm lekker

Risotto op basis van freekeh en champignons

 

Ontvang Culy nu ook in je inbox!



Meer leuke content? Like ons op Facebook